• Pengadrevet

Årsrapport 2019

Denna månad kör vi en kombinerad årsrapport och månadsrapport för att avsluta börsåret 2019. Riktigt mycket har hänt även om det är ett rejält förkortat år för lag Pengadrevet då portföljen startades i augusti och bloggen i oktober.

• 12 Augusti - Portföljen startas med en investering på 5000 kr på Avanza

• 4 Oktober - Pengadrevet.se lanseras

• 31 Oktober - Första månadsrapporten för portföljen

• 23 December - Vi stänger året och hoppas att inte skiten träffar fläkten 27:e eller 30:e december

Det är alltså en period på cirka fyra och en halv månad vi pratar om här i skrivande stund som denna årsrapport avser, kort men naggande god helt enkelt.

I dagsläget ser portföljen ut som följer och klockar in på strax norr om 86 000kr:

Värdeökning över tid från månadsrapporter inkl. avkastning

Innehav som kommit och gått under året:

Pricer som jag efter en hel del självkritik valde att trycka eject på efter att Petter Stordalen effekten och ett par köprekar gjort sitt med kursen

Novotek finns också känna på självkritik där jag inte tyckte att jag gjort ett tillräckligt bra jobb som ny investerare vid analystillfället. Inkommande Brexit kalais och bolagets beroende av en stor leverantör av mjukvara gjorde att jag sålde av.

Swedol säger sig självt, Kvalitetsaktiepoddens lilla ögonsten landade det efterlängtade budet på 46,50 och eftersom jag är en man som vill ha snurr på rullarna så cashade jag in omgående och satte pengarna i arbete.

Beijer Alma var sist ut att smaka på Yxan och detta efter att det fina bolaget helt enkelt hade nått nivåer och började lukta övervärdering på kort sikt. VBG fick ta dess plats som ett av portföljen cykliska hörnstenar.

Sparkvot och målsättningar

Det är ju inte direkt några siffror att skryta med här men jag är nöjd med vad som åstadkommits med tanke på att jag började om på ruta ett i somras efter att ha vaskat mitt kapital rakt in i en bostadsrätt som ensamstående. Men det är ju ett bra tag kvar tills jag kan luta mig tillbaka på en hög av fuck you pengar. Milstolpe nummer ett är i alla fall att nå 100 000 kr i portföljen vilket får ses som den enda målsättning jag i alla fall garanterat kommer nå 2020 om inget drastiskt händer.

Utsikter för 2020

Lockande att bara skriva riktigt goda här och vara nöjd men riktigt så enkelt är det inte. Jag har både välsmorda planer och målsättningar för portföljen och Pengadrevet. Men vad gäller bloggen tänkte jag nog riva av en egen liten rapport för året där jag går igenom vad jag tycker och tänker. Vad gäller portföljen så känner jag mig hyfsad trygg med vart det bär av. Med knappt ett halvår under bältet så är det se och lär läge som gäller fortfarande då jag sitter i skolbänken. Jag har relativt ambitiösa mål på sikt för att vara så pass ny som jag är så det gäller att hålla tungan rätt i mun och fokusera på risk, risk och risk. Regel nr 1 att inte förlora pengar står sig fortfarande och det är vad jag fokuserar på.

Det har varit förhållandevis enkelt att få avkastning med tanke på den fantastiska börshöst vi har bakom oss så för min egen del säger det inte mycket tycker jag. Skulle vi få ett betydligt tuffare börsklimat nästa år så får vi se vad jag lyckas åstadkomma. Detta är ett Marathon och inte en sprint. Baksidan av den fina börsutveckling och låga ränteläget vi har haft är att det varit svårt att hitta case för oss värdeinvesterare. Ränteläget har tvingat upp värderingarna när allt fler sparare vadar ut på börsen för att få avkastning. Jag skulle inte ha något emot att få till lite flera innehav i portföljen så fort kapitalet tillåter och jag faktiskt hittar fler case att lägga in pengar i. Nu ska vi såklart inte klaga på fina börsuppgångar men jag hade trott att jag skulle haft betydligt mer tid på mig att trycka in mer pengar i de innehav jag haft innan värderingarna stack iväg.

Under 2020 hoppas jag på att hitta många fina och intressanta bolag att investera i. Jag hoppas att jag fortsätter att lära mig och utvecklas i mitt investerande och undviker att göra allt för många misstag.

/ Pengadrevet

57 visningar

pengadrevet@gmail.com

Stockholms län, Sverige

Icons made by Freepik from www.flaticon.com

Ansvarsfriskrivning

Besökare av pengadrevet upplyses om att aktieinvesteringar alltid innebär ett risktagande. Det som skrivs på sidan ska aldrig betraktas som rekommendationer, gör alltid en egen analys inför potentiella investeringar.