• Pengadrevet

SBAB och byråkratisk terror

Nyligen skrev jag ett ökänt inlägg om huruvida jag skulle byta bank eller inte för att sänka mina räntekostnader. Min slutsats var att om jag lämnade storbanksträsket och sökte mig till statliga breddgrader hade jag möjlighet att sänka min ränta rejält, då menar jag rejält. Lyckligt ovetandes och med blåa ögon skickad jag iväg en ansökan till denna statliga gigant med förhoppningen om att gräset skulle vara grönare på andra sidan. Inte kunde jag ana att det där gräset var lika förbannat torrt en som ett psoriasisutbrott.


Jag föregår med en tl; dr här för er som inte orkar med harangen: Jag byter inte bank.


Så här gick det alltså till när jag mot alla odds blev ett fan av storbanker och nöjd kund. Om ni själva genomgått det eller känner någon som har det så innebär en låneansökningsprocess hos SBAB ett gatlopp av prövningar och inlämningar av handlingar för att maskineriet ska känna sig nöjda. Det som annars är avklarat med en ansökan som beviljas direkt via en onlinetjänst, ett samtal och en signatur på en storbank, en process jag tidigare skulle uppskatta till kanske totalt 30 minuters jobb för mig.


Gatloppet

Det stora terrorsteget här är alltså "ansökan behandlas" där man i intervaller ska bli uppringd av random handläggare på arbetstid när man inte kan svara. För att få ett meddelande om att du kan ringa upp SBAB som alltid har två till två och en halv timmes kö, men med alternativet att du kan bli uppringd, som givetvis bara ibland ges. Vid varje sånt här samtal som då sker en gång i veckan så får du då information om att de kommit på att du måste komplettera med någon form av handling. De kan lika gärna skriva eller säga samtliga handlingar initialt, men vafan, då försvinner ju nöjet att elda upp min tid, deras tid och framförallt skattebetalarnas pengar med byråkrati. De kompletteringar ni ser nedan ges alltså inte direkt utan de fylls liksom på sisådär 1-2 stycken i veckan med samtal emellan för att de kommer på att det behövs mer.

Det större gatloppet

Det hela har alltså resulterat i att gräset är torrt som psoriasis och det till slut brann i mitt huvud. SBAB gör det helt enkelt oerhört svårt för dig att bli kund och på ett väldigt osmidigt sätt. Detta tänker ni är väl inte så farligt, nej kanske inte det, men detta är INTE ett karaktärsdrag jag vill ha hos min bank jag är skyldig miljonbelopp i framtiden om något går snett. Ser liksom framför mig ett fallerande kundtjänstärende med SBAB när jag sitter i skiten och hela mitt liv raseras, pass på den. Jag råkar även ha hört om liknande erfarenheter från andra som råkat ut för samma gatlopp som inte heller varit nöjda.


Under den utdragna processen höjde de dessutom sina räntor för att riksbanken hintat om att de ska höja sin i december. Dubbelpass.


Så glöm inte bort vart ni hörde det först. Jag är numera en nöjd kund i en privat storbank och glad att jag inte är med och finansierar SBAB och deras verksamhet. Inte kunde jag tro att gräset på min sida hela tiden var grönast.


/ Investeraren



pengadrevet@gmail.com

Stockholms län, Sverige
 

Icons made by Freepik from www.flaticon.com

Ansvarsfriskrivning

Besökare av pengadrevet upplyses om att aktieinvesteringar alltid innebär ett risktagande. Det som skrivs på sidan ska aldrig betraktas som rekommendationer, gör alltid en egen analys inför potentiella investeringar.